čtvrtek 5. listopadu 2020

Na houby

      Ani po žampionových žních, o kterých jsem se tu minule zmínila, jsem na houby nepřestala chodit. Ono těch žampionů doma moc nezůstalo. Krom jednoho košíčku jsem všechny rozdala.
           Dál tedy domů nosím žampiony. Těmto velkým manžel říká kravské. 
Našla jsem krásné, velké, masité, s ještě uzavřenými hlavičkami, tak jsme si je udělali plněné. Recept: na sádle zpěníme cibulku, přidáme pokrájené nožičky hub, kousek nakrájené uzeniny, osolíme, opepříme, okmínujeme a necháme dusit. Pak přidáme rozkvedlaná vajíčka. Směsí naplníme hlavičky, které naskládáme na pekáček vymazaný sádlem a dáme péct. Krátce před dopečením každou hlavičku posypeme strouhaným sýrem.
Ségra přivezla ochutnat smažené žampiony v česnekovém těstíčku.😋👌
                                    Na zahradě nám rostou václavky. 
Jsou trochu tužší, výborně se tedy hodí na nakládání do octa a je z nich skvělá                                                       "dršťkovka"  
či guláš. Eliška je přidala do bramborového guláše.👍
 Pozor! Václavky jsou mírně jedovaté. Před konzumaci je nutné je nejméně 20 min. tepelně upravit při teplotě varu vody. Pokud byste je konzumovali jen smažené či grilované, mohou způsobit zažívací potíže. Je zajímavé, že ne všichni lidé mají po václavkách problémy. 
     Velmi podobná václavkám je šupinovka kostrbatá. Také jedlá, jen malinko                                                      tužší než václavka.

Při našich vycházkách s Filipem často narazím na prášivky

 a letos jsem poprvé našla i pýchavku obecnou.

 Do lesa na houby moc nechodím. Přesto si z vycházek občas přinesu i nějakého toho kozáka. 

A když se pak všechny tyto houby smíchají, vznikne výtečná houbová smaženice.  Občas k houbám přidám i mrkev a cuketu. 
😋👌

     Tyto houby já moc nemusím. 

Pro mě mají moc specifickou chuť. Ale manžel je má rád. Takže čirůvky dvoubarvé vždycky podusím zvlášť a do jeho porce je přidám. Rostou jednotlivě, ve skupinách a tzv. čarodějných kruzích = podhoubí se z jednoho místa paprskovitě rozrůstá do všech stran (na snímečku je vidět, jak houbičky rostou v krásném kruhu). 
Pro místo, kde se nacházejí, jsou typické tmavé pruhy trávy v půlkruhu nebo kruhu. Houba totiž podporuje růst trávy. Je citlivá na čistotu půdy, proto neroste tam, kde se třeba používají chemická hnojiva. Má výtečný vliv na zdraví. Může se pochlubit antibakteriálními, antifungálními a antioxidačními účinky. Obsahuje některé flavonoidy, mastné kyseliny, ale také poměrně vysoký podíl proteinů a některých minerálních látek, zejména draslík. Mimo to v ní  byla zjištěna i přítomnost kyseliny listové, jejíž nedostatek způsobuje megaloblastickou anémii, poruchy růstu a neplodnost. Vědcům se také podařilo izolovat z ní látku s hypoglykemickým účinkem, takže je doporučovanou stravou pro diabetiky. Záměna je možná s čirůvkou fialovou, ale ta je také jedlá.
A nakonec snímeček prý nejhezčí houby. Muchomůrka červená.

Přeji vám krásné, pohodové a hlavně zdravotně nezávadné podzimní dníky.🌞🍀🧡


 
 

 



19 komentářů:

  1. Emi, díky za procházku loukami a lesem a také za poučné čtení. Já jsem si letos hub moc neužila a muchomůrku jsem letos ještě vůbec neviděla, ale prý ještě rostou a ty to sama potvrzuješ .Měj se pěkně a těším se na tvoje další článečky. Hela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heli, do lesa na houby nechodím, takže přinesu jen to, na co narazím při vycházkách se psem nebo na zahradě.😄
      Měj hezké dníky a opatruj se.🌞🧡

      Vymazat
  2. Emi, děkuji za všechny poučné informace. Už pár dní mám hroznou chuť na něco s houbami, ale syn teď pracuje z domova a houby nejí... Dvě jídla vařit nestíhám :o) Fakt mi děláš chutě!
    Měj příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, naše děti moc houby taky nejedí. Takže když jsem třeba smažila houby, dětem jsem usmažila řízky třeba kuřecí. Když jsem dělala nějaké masko na houbách, vedle do kastrolu jsem udělala to stejné, jen bez hub. Nebo jsme si k tomu dali dušené houby jako přílohu.😊
      Děkuji a přeji pohodové a hlavně zdravotně nezávadné dníky.🌞🧡

      Vymazat
  3. Houbař je u nás můj muž, takže v době sezóny jsme dostatečně zásobeni a zásobeni i na zimu.
    Červená krasavice s tečkami každý rok vyroste u nás i na zahradě. Je to fajn pozorovat jak je nejprve malá a nakonec se pyšní s krásně rozvinutým kloboukem- jako na karneval.
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéééžiš, manžela bych na houby nedostala a do lesa už vůbec ne. Co kdyby na něj vlezlo klíště!😉😊
      Přeji krásné a zdravé dníky.🌞🧡

      Vymazat
  4. Houbičky ti závidím, hlavně ty kozáky. U nás toho letos moc nerostlo, skoro nic. Hezký víkend ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To nevadí! Důležitější jsou ty vycházky do přírody. Houbičky jsou bonus.😊
      Evi, měj příjemnou neděličku.🌞

      Vymazat
  5. Krásné houbové úlovky. 👍👍 My byli letos v lese třikrát, poprvé v září, kdy rostly, pak asi o tři týdny později, kdy jsme si udělali vyloženě procházku zdravým prostředím. Ty 4 houby, které jsme našli, nebyly ani na smaženici pro muže (já houby nejím). Naposledy jsme byli v lese o státní svátek a během hodiny a půl jsme měli vrchovatý koš.
    Měj hezké dny🌹

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pěkná rekapitulace.😄
      Přeji příjemnou neděličku.🌞

      Vymazat
  6. Díky mokru hub je asi teď dost.Já mám moc ráda žampiony,ale kupuji je v obchodě.Václavky nesbíráme,raději,protože houby moc neznáme,ale jinak je máme rádi.Díky synovi a dceři jich mám nasušených hodně.
    Emo,měj hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, jistota je jistota! Když si u houbiček nejsi jistá, raději je nebrat!
      Přeji krásnou a pohodovou neděličku.🌞

      Vymazat
  7. Když jdu do lesa já, nerostou ani prašivky. Skutečně.
    Celé léto všichni nosili koše, vyrazili se mnou a pět lidí nenarazilo na jedinou jedlou houbu. Smutné, tragické a pravdivé.
    Já houby miluji a mohu stále, je to delikatesa.
    A tak ti přeju další žně, kdyby jsi šla se mnou, našla bych akorát ... a nebo bychom skvěle pokecaly :)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teď jsi uhodila hřebíček na hlavičku. Vyšly bychom si na procházku a skvěle pokecaly. A případné houbičky by byl bonus navíc.👍
      Přeji krásnou a pohodovou neděličku.🌞

      Vymazat
  8. Emo, to jsou krásné úlovky. U nás něco roste, ale s jistotou to s manželem určit neumíme, tak to radši nesbíráme. Ale ty žampiony vypadají skvěle, ty bych si dala. :o)
    Přeji fajn neděli. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak si u houbiček nejste jisti, je lepší je nesbírat. Ale je to dobrý důvod, proč vyrazit na vycházku.😉😊
      Přeji krásnou neděličku.🌞

      Vymazat
  9. Emo, to jsou teda krásné houbařské žně.☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pravda, Maruško. Letos se v tomto směru docela zadařilo.👍
      Přeji příjemný a zdravý víkend.🌞🧡

      Vymazat
  10. Krásné fotky houbiček. Ty bedle a žampiony, to bych si pošmákla.

    OdpovědětVymazat

Velikonoční přání

Všem virtuálním přátelům, stálým i náhodným návštěvníkům přeji krásné a požehnané velikonoční svátky plné sluníčka, barev, vůní, pohody, rad...