pátek 15. června 2012

Čápi


V mé výstřižkové krabici jsem tentokrát šátrala se složce "ZVÍŘATA" a padl mi do oka článek o čápech. Při mých toulkách přírodou čápy často vídám na lovu a ve svém archívu mám i nějaké jejich snímečky. Možná si o nich také rádi přečtete pár zajímavostí.

Čápi žijí většinou v blízkosti vody, močálů a vlhkých luk. Živí se rybami, obojživelníky a drobnými hlodavci. Rozeznáváme 2 druhy - "komínového" čápa bílého a velmi vzácného čápa černého.
Největší pochoutkou čápů byly žáby, ale protože se z nich stal ohrožený druh, musí se dnes čápi spokojit s hlodavci (na prvním místě jsou hraboši). Jídelníček si zpestřují hmyzem a občas si smlsnou i na užovce. Když vezmeme v úvahu, že čáp uloví za den při hnízdění kolem čtřiceti hrabošů a že jeden hraboš sežere za rok kolem dvou kilogramů obilí, ušetří nám čápi pěkných pár bochníků chleba. Čápi koncem srpna a začátkem září pravidelně odlétají za přezimováním do Afriky. Jakmile se v našich zeměpisných šířkách oteplí, neomylně se vracejí z letního bytu domů.
Na rozdíl od jiných ptáků nevydávají čápi téměř žádné zvuky; pod jejich hnízdem můžeme zaslechnout jen slabé syčení. Dovedou se ale dokonale dorozumívat klapáním zobáků a rozdíly ve zvuku může postřehnout i ucho laika. Jednou zní klapání hluše, jindy jasně, bývá slabé nebo naopak silné, tu a tam zní hrozivě a prý i zamilovaně.

Nedávno jsem pozorovala párek čápů bílých na továrním komíně. Protože na focení kompaktíkem byli daleko, použila jsem kameru, která má větší ZOOM, než foťák.
Trocha hygieny

Malá rozcvička

"Tak já jdu!"

"Už jsem vyrazil"

"Já pořád jdu!"

"Už se vracím."

"Jéééé, to byla ale štreka!"

Několikrát jsem viděla u rybníka za Medřičí i vzácného čápa černého.


Přeji vám krásný a pohodový víkendík. Usmívající se

Žádné komentáře:

Okomentovat

Velikonoční přání

Všem virtuálním přátelům, stálým i náhodným návštěvníkům přeji krásné a požehnané velikonoční svátky plné sluníčka, barev, vůní, pohody, rad...