neděle 20. května 2012

V lese, jooo v lese, ....

Včera jsem se zajela podívat do lesa, že bych si natrhala konvalinky. Byla jsem tam asi před 14ti dny, ale zatím nebyla ani poupátka. Jen krásně kvetly sasanky.

A včera už byly konvalinky téměř odkvetlé.Zamračený Chodila jem po lese a hledala nějaké opozdilky. Při tom jsem si vyfotila pstročky dvoulisté, kterých tam kvetla spousta.

Tuto rostlinku jsem nedovedla, já, kytičkový antitalent, určit.

Na listu konvalinky se vyhřívala srpice obecná. Patří do řádu srpic, kam řadíme malý až středně velký hmyz s hlavou protaženou v rypák, který ukrývá sací ústní ústrojí. Rozpětí křídel 25 - 30 mm. Vyskytuje se především na okrajích lesů, na stráních a kolem vod. Sameček má prodloužený zadeček zakončený klíšťkami, které slouží pouze k uchopení samičky při páření.

Už jsem si myslela, že žádné jiné hmyzáčky nevyfotím, když jsem si na zpáteční cestě všimla střevlíka, pádícího přede mnou po lesní cestě.

Na okraji lesa jsem pak měla docela hmyzáčkovou žeň.
Na sluníčku se tam opaloval tesařík úzkoštítý (= okvětník úzkoštítý),

opodál kovařík. Kovaříci mají tvrdé protáhlé tělo a k němu poměrně krátké nohy. Jsou obyčejně žlutohnědí, žlutošedí, někdy kovově zelení či fialoví, méně často červení. Pro ně typický je pružinový aparát naspodu těla, který broukům umožňuje dostat se z polohy na zádech zpět na nohy. Tvoří jej štíhlý výběžek předohrudi přesně zapadající do prohlubně na středohrudi. Zakloněním hlavy výběžek za slyšitelného lupnutí vyskočí z jamky a uvolněná energie vymrští brouka do vzduchu, kde se tělo několikrát otočí a dopadne nohama na zem. Toto chování je součástí širší únikové reakce brouků, kteří při ohrožení nejdříve přitisknou nohy k tělu a padají na zem, kde zůstanou často v poloze na zádech. Kovaříci jsou většinou býložraví.

Společnost jim dělala babočka síťkovaná - jarní forma.

Cestou domů jsem se ještě zastavila u rybníka, jestli tam kvete nějaký heřmánek. Po heřmánku ani vidu, ani slechu.Plačící Zato v trávě se děly věci!Mrkající Na rákosovém listu si užívaly tiplice

a hned vedle listohlodi.

Na to, že jsem po lese chodila téměř hodinu, přivezla jsem si domů jen skromnou kytičku konvalinek.

Přeji vám příjemný nadcházející týden. Usmívající se

Žádné komentáře:

Okomentovat

Velikonoční přání

Všem virtuálním přátelům, stálým i náhodným návštěvníkům přeji krásné a požehnané velikonoční svátky plné sluníčka, barev, vůní, pohody, rad...