pondělí 2. září 2013

Lišajové

Včera přijela ségra a už ode dveří mávala foťákem, že má pro mě snímečky. Opáčila jsem, že jsem si od ní snímečky z dovolené už stáhla. Ale ona, že to jsou jiné snímečky, že je nafotila doma na zahradě. Ve foťáku měla snímečky jedné z našich nejhezčích a nejpodivuhodnějších housenek - housenka lišaje šeříkového.

Na zadečku má, pro lišaje typický, trn černožluté barvy. Na větvičkách živné rostliny zaujímají zvláštní postoj, kdy mají vzpřímenou přední část těla a hlavu mírně skloněnou k větvičce.Podle některých se při tomto postoji podobají známé egyptské sfinze (odtud lze odvodit název rodu - Sphinx).

Snímeček nočního motýla, ve kterého se promění, najdete např. ZDE. Rozpětím křídel se tento motýl řadí mezi jedny z největších lišajů vůbec. Rozpětí jeho křídel činí 90 - 120 milimetrů.

Já jsem před dovolenou v práci našla lišaje svlačcového. Byl bohužel už mrtvý. Celou směnu jsem ho měla na stole a všichni ho chodili obdivovat.
Náš druhý největší lišaj - rozpětí křídel se pohybuje mezi 80 a 120 mm. Kresba na křídlech napodobuje kůru stromu a v klidu je proto tento motýl naprosto dokonale maskován.


Jen doufám, že jsem lišaje svlačcového určila správně.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Velikonoční přání

Všem virtuálním přátelům, stálým i náhodným návštěvníkům přeji krásné a požehnané velikonoční svátky plné sluníčka, barev, vůní, pohody, rad...