pátek 21. ledna 2011

Šoupálek

Dopoledne jsem nasypala ptáčkům zobání do krmítek a pozorovala jejich hemžení. A najednou koukám, kdo že to poskakuje po kmeni nedaleké jabloně. Jakýsi mrňousek hbitě poskakoval spirálovitě vzhůru po kmeni. Ještě že měl bílé bříško, které mě upoutalo. Nikdy jsem takového ptáčka u nás nezaregistrovala. Letěla jsem si pro foťák, abych ho zkusila vyfotit. Byl ale hrozně neposedný a stačila jsem pořídit jediný snímeček a to ještě až na sousedovic třešni, kam přeletěl. Odhadovala jsem, že by se mohlo jednat o šoupálka. Porovnala jsem potom snímeček s obrázkem v atlase a zřejmě je to on.
Jestli se ale jedná o šoupálka krátkoprstého nebo dlouhoprstého, to opravdu netuším. 'Některé jedince obou druhů není možno bezpečně odlišit ani u odchycených jedinců, v místech společného výskytu může mít i hlas smíšený charakter, připouští se možnost ojedinělého křížení', píše se v chytrých knihách. Šoupálek dlouhoprstý se vyskytuje ve vyšších polohách, ale v zimě i v nížinách, takže ani tato indície k určení moc nepomůže. Ale potravu mají oba společnou - hmyz a pavouci, po nichž slídí ve štěrbinách v kůře. Spirálovitě šplhají po kmeni vzhůru. Na ptačí krmítko se stahují jen zřídka a nepravidelně. I v zimě nacházejí pod kůrou dostatek hmyzu a jeho larev.

Přidávám ještě obrázek s popisem.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Velikonoční přání

Všem virtuálním přátelům, stálým i náhodným návštěvníkům přeji krásné a požehnané velikonoční svátky plné sluníčka, barev, vůní, pohody, rad...