středa 20. dubna 2011

Za dymnivkami, sasankami a pro podběl

Včera jsme se vydali s Filipem po dloooouhé době na vyycházku. Naposledy jsme se byli podívat u Chotělic na kvetoucí modříny. Tentokrát jsem se chtěla zajít podívat k rybníku za Medřič na dymnivky a sasanky. Také jsem si chtěla nasbírat trochu podbělu na čaj. Už delší dobu pokašlávám a ne a ne se toho zbavit!

Na louce kvetou mimo orsejí už i řeřišnice luční (vysoká 15 - 40 cm, kvete světle růžově až fialově, řídce i bíle od konce dubna do června; jako jiné rostliny z čeledi brukvovitých obsahuje látky palčivě hořké chuti a vitamín C, lze ji použít do jarních salátů místo podobně chutnající řeřichy; je to i slabá, dnes již téměř nepoužívaná léčivka s účinky pročišťujícími a povzbudivými, vhodná zejména proti jarní únavě)

a na louce za bývalou Triolou je v trávě spousta fialek.

Na hrázi krásně kvetou trnky a třešeň

Když jsme dorazili k rybníku, zjistila jsem, že je vypuštěný. Snad měli rybáři výlov (rybník mají v nájmu chlumečtí rybáři). Takže žádné vodní ptactvo k pozorování a focení tam nebylo. Možná by tam nebylo, i kdyby vypuštěný nebyl, protože tam je aktivovaný plašící systém kvůli volavkám a kormoránům. Ale všimla jsem si, že volavkám to ani moc nevadí a kormorány jsem tam zahlédla 2x.

Rybník jsme s Filipem obešli, já si cestou natrhala podběl na čaj a po lávečce jsme přešli na druhou stranu náhonu. Dymnivek tam byla záplava, ale už odkvétaly.

A nechyběly ani sasanky. Ale žádná bílá záplava, jen pár skromných polštářků pro potěchu oka.

Hlemýždi ještě spali, ale jeden z nich si ustlal trochu nepohodlně. Přímo v mraveništi.

Na listech se vyhříval bázlivec olšový - jedna z nejhojnějších mandelinek velká 6 mm. Snímeček je trochu rozostřený, proto si nejsem jistá, jestli jsem broučka určila správně.

Podařilo se mi vyfotit i motýla. Je to babočka bílé C nebo také babočka meruzalková.

Hádejte, co leželo na dně vypuštěného rybníka? Vzpomínáte na můj morbidní nález protéz? .......... Ano, byly tam! Obě! Snímeček raději nezveřejním. Bylo by to jen pro silné nátury!

Ale podbělový čajík slazený medem je výborný.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Velikonoční přání

Všem virtuálním přátelům, stálým i náhodným návštěvníkům přeji krásné a požehnané velikonoční svátky plné sluníčka, barev, vůní, pohody, rad...