pátek 25. února 2011

Čížek lesní

Konečně se mi ho podařilo vyfotit. Koho? Čížečka. Občas k nám zaletěl, ale je tak maličký (12 cm a 12g), že ho můj foťáček nedokázal zaostřit, když seděl na nedaleké jabloni. Ale tentokrát přiletěl na krmítko na okně a neodletěl, ani když jsem přistoupila k oknu. Jenomže jsem byla naprosto nepřivená! Neměla jsem poruce aparát, proto jsem volala na dítka, aby mi ho někdo opatrně přinesl. Pak jsem fotila jako o závod a doufala, že vyberu alespoň jeden pěkný snímeček. Krmítko na okně = umělohmotná mistička je proti větru zajištěná větším kamenem. A čížek je ptáček tak maličký, že se za ním téměř ztratil.
Až když odletěl, teprve jsem si všimla, co to v tom krmítku je nasypané. Nevěřila jsem vlastním očím! Manžel tam nasypal krmení pro našeho koreláka Pepíka.
Čižek lesní - žlutozelený pták s černým temenem (čepičkou), křídla jsou žlutozelená s černými a žlutými pruhy. Samice je šedozelená s šedým temenem hlavy, na spodní straně s černými podélnými skvrnami. Mladí ptáci mají skvrny i na svrchní straně. Zobák je u obou pohlaví šedý, končetiny tmavě hnědé a oči černé.
V době hnízdění pobývají v jehličnatém lese, jinak v lužních lesích, ovocných zahradách a parcích. Dobře skryté hnízdo staví vysoko ve větvích jehličnatých stromů. Hnízdí až 2x do roka. Na vejcích sedí jen samička, krmí oba rodiče.
Čížek lesní je velmi energický pták, obratně šplhá a při hledání potravy často visí i hlavou dolů. Obzvláště pak na podzim a v zimě se často zdržuje v malých soudružných hejnech, v kterých panuje jasně stanovená hierarchie. Během hnízdního období však žije velmi skrytě.
Je převážně semenožravý. Na podzim a v zimě požírá zejména semena listnatých stromů, včetně břízy nebo olše. Na jaře a v létě se v jeho potravě objevují zejména semena jehličnatých stromů. Dále se živí také semeny jilmů a topolů. Během péče o potomstvo v jeho potravě stoupá také význam živočišné složky, konkrétně hmyzu.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Velikonoční přání

Všem virtuálním přátelům, stálým i náhodným návštěvníkům přeji krásné a požehnané velikonoční svátky plné sluníčka, barev, vůní, pohody, rad...