středa 12. září 2012

Lysá hora

Včera jsem jukla, co nového u Marušky - Fukčárinky a vykoukl na mě článeček a snímečky z výletu na Lysou horu. Také jsme o naší dovolené zdolali tento vrchol .
Lysá hora (1323 m n. m.) - nejvyšší vrchol Moravskoslezských Beskyd, Těšínska a bývalá nejvyšší hora Protektorátu Čechy a Morava (přestože leží ve Slezsku). Leží na rozhraní obcí Krásná, Malenovice, Ostravice a Staré Hamry. Na holém (lysém) vrcholu se nachází charakteristický telekomunikační vysílač, meteorologická stanice a několik horských chat.
Lysá hora je vlivem nadmořské výšky přesahující 1300 m n. m. jedním z nejchladnějších, nejdeštivějších a největrnějších míst v České republice. Průměrná roční teplota (1961-1990) činí 2,6 °C. V nejchladnějším lednu je průměrná teplota -6,2 °C a v nejteplejším červenci 11,3 °C. Nejdeštivější je červenec (196,8 mm) a nejsušší březen (76,8 mm). Lysá hora je velmi bohatá na sníh. V březnu kulminuje sněhová pokrývka a obvykle přesahuje 2 m. Sněhová pokrývka se zde vyskytuje každoročně od října do května. Sněžení se může objevit i v červenci a srpnu. .... Tolik pár zajímavostí čerpaných z Wikipedie. A malá perlička - pár dešťových kapek skropilo při sestupu z vrcholu i nás, přetože jinak bylo celkem pěkně.
My zvolili k výstupu cestu z Visalají. Jak jsem se dočetla na netu, měl by to být nejméně náročný výstup. Já ale takový pocit neměla. Pravda, nezvolili jsme výstup po asfaltové cestě, ale po červeně značené trase. První polovina cesty byla v pohodě. Pak jsme se trmáceli po kamenité cestě, která víc připomínala vyschlé řečiště. No co budu povídat, měla jsem toho "plné kecky".S vyplazeným jazykemJsem zvyklá na pohyb, ale moje plíce nějak stávkovaly. Zvyklé z práce na všelijaké výpary z gumových směsí, horský vzduch jim evidentně nedělal dobře. Manžel dokonce projevil obavu, zda "to se mnou nesekne". Ale raději jsem se neptala, jestli se bál o mě nebo o sebe, aby mě nemusel vláčet cestou necestou na hrbu.Mrkající Smějící se
Stoupáme kamenitou cestou

Cestou si fotím hořce

a jestřábník oranžový.

Na vrchol je to už jen kousek

Vrcholová mohyla s výškovým bodem a pod ním hladící bod

Výhledy z vrcholu


Dominanta Lysé hory - radiotelekomunikační věž (78 m), hydrometeorologická stanice a teploměr ukazující 23°C.

Tak daleko jsme byli a k autu to máme ještě asi 1 km.

Na závěr výřez z informační tabule na vrcholu hory.

Další den jsme si udělali "odpočinkový výlet" do naší oblíbené ZOO. Ale o tom až příště.Usmívající se

Žádné komentáře:

Okomentovat

Velikonoční přání

Všem virtuálním přátelům, stálým i náhodným návštěvníkům přeji krásné a požehnané velikonoční svátky plné sluníčka, barev, vůní, pohody, rad...