úterý 23. listopadu 2010

Hostina pro ptáčky

Minule jsem tu psala, že už trochu přikrmuji ptáčky. Obávala jsem se, jestli na to ještě není brzy a některé z vás opravdu dělaly 'ty ty ty'! Včera večer jsem ale listovala sobotní přílohou Deníku a upoutal mě nadpis Vystrojte ptáčkům HOSTINU. A v článku se píše: S krmením můžeme začít již začátkem listopadu. Takže mi spadl kámen ze srdce, žádnou újmu ptáčkové mít nebudou. Naopak, mohla jsem začít už dřív. A jaké další rady jsem vyčetla?
Dále se tu píše, že krmivo podáváme pravidelně, zpočátku krmení dáváme menší dávky. Za mrazů a při vyšší sněhové pokrývce je žádoucí dávky zvyšovat. Přikrmuje se až do konce března.
Co do zobáčků? Nabídneme jim ovesné vločky, strouhanou housku zbavenou soli, maso (nakrájené na jemné kousky), strouhanou mrkev, tvaroh, vnitřní sádlo nebo lůj. Vítanou lahůdkou jsou semena (slunečnice, proso, konopí, mák, lněné semínko, řepka), vhodná jsou drcená jádra vlašských a lískových ořechů. V obchodech lze zakoupit přímo speciální krmné směsi. Pochoutky lze nasbírat i v přírodě, pokud jsme si vzpomněli včas. Třeba jeřabiny, plody bezu černého, hlohu, rakytníku, břečťanu či svídy, semínka bodláků apod. Ideálním krmivem do zásypu je tzv. zadina - odpad od mlátiček a čističek obilí, obsahující především semena plevelů.
Co nenabízet? V žádném případě se tak nezbavujeme kuchyňského odpadu a zbytků. Ty by ptákům způsobily značné zažívací potíže i smrt. Ptáky nekrmíme těstovinami, kořeněnými a uzenými výrobky ani přepáleným lojem.
Domácí krmící směs, kterou lze připravit i do zásoby: smícháme oves, slunečnici, oříšky, ovesné vločky a trochu máku. Směs můžeme sypat rovnou do krmítka, případně ji přidat do rozpuštěného 100%ního tuku a po vychladnutí vytvořit koule nebo válečky, které zabalíme do potravinové fólie. Když dokonale vychladnou, vyjmeme je z fólie, zabalíme do síťky od brambor nebo cibule a zavěsíme mezi větve stromů nebo do krmítka. Směs uchováváme v chladničce, aby tuk nežlukl.

Na začátku článku se píše, že
pozorovat ptáčky, jak si dávají do zobáčku je balzám na nervy.
Já to potvrzuji, proto běžím louskat oříšky a přichystám nějakou míchanici.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Velikonoční přání

Všem virtuálním přátelům, stálým i náhodným návštěvníkům přeji krásné a požehnané velikonoční svátky plné sluníčka, barev, vůní, pohody, rad...